Beste actieradius van de elektrische auto: zo zit het
Wat is de beste actieradius voor de elektrische auto en welke elektrische auto heeft de grootste actieradius? Hoewel dit van tijd tot tijd verschilt omdat er constant nieuwe modellen en ontwikkelingen komen, is het interessant om eens te kijken naar hoe dit er op het moment van schrijven uitziet én hoe je zelf de actieradius van je auto kunt verhogen.
De actieradius van de elektrische auto door de jaren heen
De eerste elektrische auto’s hadden een actieradius van zo’n 30 tot 60 kilometer, maar dit zijn geenszins recente modellen. Het gaat hier om de modellen die nog voor 1900 gemaakt werden. De elektrische auto’s van de laatste lichtingen, vlak voordat de motoren op fossiele brandstoffen een einde zouden maken aan de elektrische auto, hadden een actieradius van zo’n 120 tot 150 kilometer en dat was inclusief vijf personen in de auto. Een knappe prestatie, want de eerste moderne elektrische auto’s hadden dezelfde actieradius. Hoe dat mogelijk is? De nieuwere auto’s hebben een veel sterkere accu, maar zijn tegelijkertijd veel zwaarder, waardoor zij véél meer vermogen nodig hebben om op gang te komen. Hier moet ook bij vermeld worden dat de auto’s van 100 jaar geleden tegenwoordig levensgevaarlijk zouden zijn op de weg, aangezien zij geen enkele veiligheid boden voor de inzittenden. Als voorbeeld: deuren waren lang niet altijd standaard en voorruiten waren er niet, of gemaakt van enkel glas dat meer schade aanrichtte dan de gemiddelde aanrijding zelf.
Bij moderne auto’s worden tal van features en ontwerptrucs gebruikt om de actieradius te verhogen. Een zo laag mogelijk gewicht bijvoorbeeld (al lijkt dat vaak niet zo), aerodynamica, regeneratief remmen en een zo laag mogelijk verbruik door de nieuwste technologie te gebruiken.
Wat beïnvloedt de actieradius van de auto eigenlijk?
Voordat we gaan kijken naar de modellen met de grootste actieradius is het goed om eens te kijken waar die actieradius nou door bepaald wordt. Er zijn een heel aantal factoren die hierbij een rol spelen, waaronder de capaciteit van het accupakket. Hoe groter het accupakket is, hoe meer energie opgeslagen kan worden, waarmee de actieradius groter is dan eenzelfde model met een kleiner accupakket. Een factor die hier direct mee verbonden is, is de SOH-factor, oftewel de State of Health. Dit geeft aan hoeveel procent van het accupercentage daadwerkelijk nog gebruikt kan worden. Dit percentage wordt steeds lager, omdat de accu slijt.
Twee andere belangrijke factoren voor de actieradius zijn het gewicht van de auto en de rolweerstand. Het gewicht spreekt voor zich: een zwaardere auto vooruit krijgen is veel lastiger dan een licht model. De rolweerstand wordt vaak gemist, maar is minstens zo belangrijk. De juiste banden op de juiste bandenspanning zorgen voor een hogere actieradius dan versleten of verkeerde banden of banden die op een te lage of juist te hoge bandenspanning zitten. Rijd je elektrisch, dan is dit zeker iets om vandaag nog naar te kijken, want hiermee kun je de actieradius aanzienlijk vergroten.
Een andere factor (waar je helaas niet zoveel invloed op hebt) zijn de weersomstandigheden waarin de auto gebruikt wordt. Bij zeer lage temperaturen valt een groot gedeelte van de actieradius namelijk weg, omdat dit geen ideale omstandigheden zijn voor het accupakket. De actieradius is bij gemiddelde temperaturen (tussen de 18 en 25 graden) daarom altijd optimaal.
Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius?
De top acht van elektrische auto’s met de beste actieradius ziet er op het moment van schrijven (Q1, 2024) als volgt uit:
- Tesla Model S (1100 km)
- Opel Ampera-E
- Nissan Leaf e+
- Volkswagen ID.3
- Volkswagen ID.4
- Kia e-Niro
- Hyundai Kona Electric
- Kia e-Soul
De actieradius van de nummer 2 tot en met nummer 8 ligt tussen de 400 en 600 kilometer, maar dit is sterk afhankelijk van de uitvoering die je kiest.
Actieradius versus de prijs van de elektrische auto
Kleinere elektrische auto’s verbruiken vaak minder energie om vooruit te komen, maar omdat zij een veel lichter accupakket hebben (mede om het gewicht laag te houden), vallen de meeste modellen buiten de lijst met de auto’s met de beste actieradius. Iets waar je ook op moet letten, is de prijs van de auto. De Tesla Model S staat hoog op de lijst, maar dat zie je ook direct terug aan het prijskaartje.
Kijk daarom vooral eerst naar de actieradius die je nodig hebt. Eerlijk is eerlijk: de meeste Nederlanders rijden geen honderden kilometers van en naar het werk. Een auto met een actieradius tussen de 200 en 300 kilometer zou meer dan genoeg kunnen zijn om naar het werk te komen en weer terug te rijden. Zeker wanneer je een eigen laadpaal thuis hebt, of zelfs op het werk je auto kunt laden terwijl jij aan het werk bent.
Wat kunnen we de komende jaren verwachten van de beste actieradius?
De actieradius van de komende modellen zal alleen maar beter worden, omdat de techniek steeds verder ontwikkeld wordt en er een zeer actieve vraag is naar modellen met een grotere actieradius (en hoger maximaal trekgewicht). Tegelijkertijd worden er steeds sterkere accupakketten gemaakt, maar er zitten wel een aantal haken en ogen aan de ontwikkelingen.
Er is namelijk ook een grote vraag naar betaalbare auto’s en de ontwikkelingen op het gebied van de accu’s staan haaks op het lagere prijskaartje. Uiteraard wordt de techniek met de jaren goedkoper (omdat het meer beschikbaar is en de ontwikkelingskosten ingedekt zijn), maar de modellen met een zeer sterke actieradius zullen voorlopig nog de duurdere modellen blijven. Kijk je vooral naar de goedkopere modellen, dan zal de actieradius de komende tijd nog rond de 400 kilometer blijven hangen.
Kun je zelf de actieradius van je auto vergroten?
Jazeker, want er zijn een heel aantal factoren die invloed hebben op de actieradius van de auto waar je wel degelijk invloed op hebt. We hebben de banden en bandenspanning al eerder genoemd. Banden met een lagere rolweerstand (en daarmee vaak een lager geluidsemissieniveau, wat ook een bonus is in de EV) vergroten de actieradius van de elektrische auto aanzienlijk.
Er is nog een manier om de actieradius verder te vergroten en die heeft te maken met je rijgedrag. Een elektromotor biedt lekker veel koppel en met het aantal pk onder de motorkap heb je waarschijnlijk een sportieve rijstijl aangewend sinds je elektrisch rijdt. Maar om een optimale actieradius te hebben, is het juist verstandig om die sportieve rijstijl te laten schieten. Net als 120 rijden op de snelweg overigens, want je actieradius is véél beter wanneer je tussen de 90 en 100 kilometer per uur rijdt (afhankelijk van het model auto dat je rijdt). Test het vooral zelf eens uit en check wat de actieradius op je boordcomputer doet wanneer je rustiger gaat rijden.
Een laatste manier om de actieradius te verhogen, is de auto van de laadpaal te halen op het moment dat je vertrekt, zeker bij koud weer. De auto kan dan verwarmen op netspanning en de accu is warmer op het moment dat je vertrekt. Dit zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met 100% de oprit afrijdt en niet direct de percentages weg ziet vliegen omdat je het aangenaam wilt hebben in de auto.
Wat betekent dit alles eigenlijk voor de laadinfrastructuur?
Grote accuradiussen, zware accupakketten en vooral veel vermogen voor de nieuwere elektrische auto’s. Dat klinkt aantrekkelijk, maar er zit ook een nadeel aan waar wij onze klanten voor waarschuwen wanneer zij op zoek gaan naar een laadpaal voor thuis. Er zijn veel autogebruikers die een 3,7 kW-laadpaal zoeken voor hun elektrische auto of zelfs een mobiele thuislader, omdat deze opties geschikt zijn voor de auto die zij nu hebben. In de toekomst zal dat niet voldoende zijn. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die stellen dat de 11 kW-laadpaal (3 fasen) niet voldoende zal zijn voor de elektrische auto van de toekomst.
Wij raden sterk aan om te kiezen voor een 3-fasige laadpaal op 11 of 22 kW. Een laadpaal, zeker inclusief de kosten voor installatie, is namelijk een flinke investering. Simpelweg een bestaande laadpaal vervangen of upgraden in de toekomst is niet mogelijk. Kies daarom nu al een laadpaal die geschikt is voor de volgende elektrische auto’s die je de komende jaren aan zal schaffen.
Heb je geen 3 fasen-aansluiting thuis of moet de aansluiting verzwaard worden om een 22 kW-laadpaal te laten installeren? Dan is het verstandig om toch eens aan tafel te gaan zitten en te rekenen. De kosten die je hiervoor maakt, zorgen er namelijk voor dat je dit op een later moment niet meer hoeft te doen en niet opnieuw op zoek hoeft te gaan naar een laadpaal die wel geschikt is om een veel zwaarder accupakket te laden ’s nachts. Heb je zonnepanelen, dan is dit uiteraard ook iets om rekening mee te houden, aangezien je laadpalen kunt kiezen die direct op je PV-systeem aangesloten kunnen worden. Zo geniet je niet alleen van je auto met de beste actieradius, maar rijd je ook nog eens gratis op hernieuwbare energie.