Bidirectioneel laden met je Mercedes, dit wil je weten
Tal van grote, gerenommeerde automerken zijn hard aan het werk met innovaties. Zeker op het gebied van elektrisch rijden, want niet alleen is dit de mobiliteit van de toekomst, het is ook een gebied waar nog bijzonder veel terrein te winnen is. In dat kader is het goed om te kijken naar bidirectioneel laden met Mercedes. Wat zijn de mogelijkheden die je nu al hebt en waarom zijn Mercedes en bidirectioneel laden zo’n goede combinatie?
Kun je op dit moment al met je Mercedes bidirectioneel laden?
De Mercedes EQS is in staat om bidirectioneel te laden, maar het gaat hier om het model dat in Japan op de markt gebracht is. Dat lijkt wat vreemd, maar heeft alles te maken met de laadstekker. De ChaDeMO-stekker, die veel in Azië gebruikt wordt, heeft een functionaliteit in de stekker die bidirectioneel laden mogelijk maakt. Een optie die niet in de CSS-stekker, die gebruikelijk is in Europa, te vinden is. De Mercedes EQS SUV en Mercedes EQE zijn voorzien van dezelfde technologie en aangezien er al een tijd gekeken wordt naar de mogelijkheden (en het ISO 15118-20 nu mogelijk is), kunnen we aannemen dat er binnenkort modellen van Mercedes zijn waarmee bidirectioneel laden ook mogelijk is in Europa.
Met deze Mercedes-modellen kun je nu al bidirectioneel laden
Op het moment van schrijven heeft Mercedes geen enkel model op de Europese markt dat geschikt is voor bidirectioneel laden. Alleen de EQE- en EQS-modellen met een ChaDeMO-aansluiting zijn in staat om terug te leveren aan het net en deze varianten zijn alleen in Japan op de markt gezet.
Bidirectioneel laden en Mercedes, twee handen op één buik?
Mercedes staat bekend om kwalitatieve, luxe automodellen die zo goed zijn dat ze zelfs als taxi’s ingezet worden en letterlijk honderdduizenden kilometers afleggen voordat ze problemen krijgen. Kijken we naar de elektrische modellen van Mercedes, dan wordt het nog veel aantrekkelijker. De grote accupakketten zorgen er namelijk voor dat de Mercedes-modellen, ondanks de omvang en het gewicht, een flinke actieradius hebben.
Daar komt bij dat er bij bidirectioneel laden nagenoeg altijd gekeken wordt naar de omvang van het accupakket, omdat de EV in feite een thuisbatterij op wielen wordt. De grote, sterke accu’s van Mercedes zorgen ervoor dat een gemiddelde woning meerdere dagen van stroom voorzien kan worden zonder hierbij het net te gebruiken. Aangezien veel modellen van Mercedes ingezet worden als zakelijke auto’s, liggen hier ook tal van kansen, zeker bij bedrijven waar grote hoeveelheden stroom gebruikt worden op dagelijkse basis.
Met Mercedes bidirectioneel laden in de toekomst
Mercedes heeft enorme plannen wanneer het gaat om elektrisch rijden. Niet alleen beloofde de Duitse autofabrikant vorig jaar al oplossingen op maat te ontwikkelen voor specifieke situaties van klanten, er moeten ook modellen op de markt komen binnen korte tijd die een actieradius van meer dan 750 kilometer hebben, die allemaal moeten kunnen laden op 300 kW (DC-laden) én die ook nog eens geschikt moeten zijn voor bidirectioneel laden.
Kenners zien hier direct de enorme potentie in, want het grote accupakket samen met de hoge maximale laadsnelheid zorgt ervoor dat er tal van mogelijkheden ontstaan op het gebied van bidirectioneel laden met Mercedes. Nu is het alleen de vraag of de rest van de ontwikkelingen de plannen van Mercedes bij kan houden, want zonder aanpassingen op het net én een flinke uitbreiding van het aantal laadpalen voor bidirectioneel laden, kan het een lastig verhaal worden voor de innovaties van Mercedes. Wellicht dat de snellaadstations van Mercedes zelf al een stap vormen in de juiste richting.