Bidirectioneel laden, welke auto kan dat al?
Wil jij graag bidirectioneel kunnen laden om optimaal gebruik te maken van het enorme accupakket van je elektrische auto, zodat je een thuisbatterij op wielen hebt en flink kunt besparen op de energiekosten? Dan kom je voor een uitdaging te staan, want op het moment van schrijven zijn er vrij weinig modellen en laadpalen die dit mogelijk maken. Bidirectioneel laden, met welke auto is dat mogelijk en welke modellen verwachten we in de komende tijd die voorzien zijn van deze techniek?
Een handjevol modellen is al geschikt voor bidirectioneel laden
Dit zijn de elektrische auto’s waarmee bidirectioneel laden nu al mogelijk is:
- De Nissan Leaf (een van de pioniers)
- De Mitsubishi Outlander PHEV
- De Kia Soul
- De nieuwe Volvo EX90 (2024)
- De Nissan e-NV200
- Polestar 3
Deze modellen kunnen deels bidirectioneel laden of zijn volledig voorbereid
Dat is een zeer beperkte lijst op het moment van schrijven, maar dat is niet het hele verhaal. Er zijn namelijk ook flink wat modellen die deels geschikt zijn of die voorbereid zijn (vaak gaat het bij deze modellen om een software-update die nodig is om bidirectioneel laden mogelijk te maken). Deze lijst is aanzienlijk en er komen constant nieuwe modellen bij. Op dit moment staan de volgende modellen op de drempel van bidirectioneel laden:
- Kia EV6
- Hyundai IONIQ 5
- Renault ZOE
- Porsche Taycan
- Volkswagen ID.4 en de Volkswagen ID.5
- Lucid Air
- BMW i3 en BMW i4
- Audi e-Tron
- Ford F-150 Lightning
- Mercedes Benz EQE en de EQS
Waarom zie ik op veel plekken veel langere lijsten?
Als je zoekt naar welke auto’s bidirectioneel kunnen laden en je komt zeer lange lijsten tegen met automodellen, dan is de kans groot dat de mensen de term bidirectioneel laden wat vrijer op hebben gepakt dan wij. De lijsten hierboven gaan over auto’s die V2H of V2G kunnen laden, dus elektrische auto’s die stroom terug kunnen leveren naar een complete woning of het volledige netwerk.
Zijn de lijsten veel langer dan de lijsten die je hier ziet, dan is de website uitgegaan van V2L, oftewel Vehicle to Load. Deze technologie is beschikbaar bij veel meer modellen en hiervoor heb je alleen een V2L adapter nodig om een elektrisch apparaat aan te sluiten. Dit is doorgaans niet wat bedoeld wordt met bidirectioneel laden, want daarbij draait het om automodellen die stroom via de laadpaal kunnen sturen naar de slimme meter, die de energie vervolgens kan verdelen over het netwerk.
Veel autofabrikanten zijn bezig met deze techniek
Nagenoeg alle gerenommeerde automerken zijn aan het werk met het implementeren, verder ontwikkelen en uitrollen van de mogelijkheden rond het bidirectioneel laden. Dat betekent dat we de komende jaren veel meer modellen verwachten die bidirectioneel laden mogelijk maken. Wanneer de laadpaalfabrikanten volgen in deze ontwikkelingen (wat zeer waarschijnlijk is), dan betekent dit dat we binnen een aantal jaar de eerste grote stappen kunnen verwachten. De vraag is echter wel wat de ontwikkelingen gaan doen met de gemiddelde prijs van de auto’s en de laadpalen die bidirectioneel laden mogelijk maken.
Bekijk hier direct het huidige aanbod aan bidirectionele laadoplossingen