Bidirectionele laadpalen, wat zijn de mogelijkheden op dit moment?
Het gaat regelmatig om de grote voordelen van bidirectioneel laden en het groeiende aantal modellen dat deze technologie ondersteunt. Dat is leuk, maar zonder een laadpaal die bidirectioneel kan laden, kom je eigenlijk nergens. Welke laadpalen zijn geschikt voor V2G of V2H en welke van de twee opties heb je nodig om het maximale uit je bidirectionele laadpaal te kunnen halen?
4 verschillende soorten waarop de accu kan leveren
Bij bidirectioneel laden gaat het om een accu die niet alleen stroom kan ontvangen, maar ook terug kan sturen. Daarvoor heb je een geschikte laadpaal nodig, die kan ‘overleggen’ met de elektrische auto én de slimme meter in je huis om te bepalen of er ontvangen of verstrekt moet worden. Uiteraard kun je dit zelf ook handmatig regelen, maar dan nog moeten alle drie de onderdelen aanwezig zijn. Je hebt dus altijd een auto en laadpaal nodig die de technologie ondersteunen, én een slimme meter in je woning of bedrijfspand.
Er zijn vier verschillende mogelijkheden die vaak door elkaar genoemd worden, maar die zeer van elkaar verschillen en een grote rol spelen wanneer je zoekt naar een bidirectionele laadpaal van Alfen of via Wallbox bidirectioneel wilt laden. We hebben ze alle vier onder elkaar gezet voor je met een korte uitleg.
V2H
V2H is de gebruikelijke variant wanneer het gaat om bidirectioneel laden en is de technologie die nu al veel gebruikt wordt in Aziatische landen zoals Japan om stroom te hebben op momenten dat de stroom uitvalt. V2H staat voor Vehicle to Home, dus stroom van de EV naar je woning. Bij deze variant gebruik je de accu van je elektrische auto als thuisbatterij en gebruik je alle opgeslagen energie zelf.
V2G
V2G is vergelijkbaar met Vehicle to Home, maar er zit een groot verschil tussen de twee opties. V2G is namelijk Vehicle to Grid en hierbij lever je stroom terug aan het netwerk (dus bijvoorbeeld naar je netbeheerder). Hoewel dit een bijzonder geschikte manier zou zijn om netcongestie terug te dringen, wil de Nederlandse overheid sleutelen aan de voordelen die hieraan verbonden zijn, waarmee de aantrekkingskracht van deze optie wat afgenomen is.
V2L
V2L is veel kleinschaliger dan de vorige twee mogelijkheden. V2L is Vehicle to Load en hierbij heb je een V2L adapter nodig die in het oplaadpunt van de auto gestoken wordt, waar vervolgens elektrische apparaten (of complete verstekdozen) op aangesloten kunnen worden. Hoewel dit ook helpt tijdens een stroomstoring, is V2L iets dat vooral gebruikt wordt tijdens vakanties. V2L kan niet gebruikt worden om een volledige woning van stroom te voorzien.
V2X
V2X staat voor Vehicle to Everything (wat niet echt logisch is, maar dat terzijde) en bestaat uit de combinatie van alle voorgenoemde technologieën. Dit zou de eindfase van bidirectioneel laden zijn, waarbij je de auto dus overal als bronpunt kunt gebruiken.
Nog zeer weinig laadpalen die directioneel kunnen laden
Wanneer je op zoek gaat naar een bidirectionele laadpaal voor de Nissan Leaf of een Wallbox bidirectionele laadpaal, dan merk je al snel dat het aanbod aan laadpalen die bidirectioneel kunnen laden nog zeer klein is. Niet alleen omdat de techniek zelf nog in de kinderschoenen staat, maar ook omdat er (nog) relatief weinig vraag naar is en de technologie bijzonder prijzig is, want betekent dat deze laadpalen aanzienlijk duurder op de markt komen.
In de toekomst zullen grote namen zich ook richten op bidirectionele laadpalen
De kans is echter bijzonder groot dat dit de komende tijd gaat veranderen en je ook bidirectionele laadpalen van Alfen en andere grote namen kunt vinden. Bij nieuwe, dure techniek geldt dat het steeds goedkoper wordt naar mate de techniek verder ontwikkeld en geïmplementeerd wordt. Er komt namelijk een punt waarop de initiële kosten (grotendeels) terugverdiend zijn, en dan worden de laadpalen aanzienlijk beter betaalbaar.
Bekijk het huidige aanbod aan bidirectionele laadpalen direct online
Wil je weten welke laadpalen je nu al kunt kiezen om bidirectioneel te laden? Klik dan op de link hieronder. Daar hebben we namelijk alle beschikbare bidirectionele laadpalen verzameld en dit wordt constant bijgewerkt. Dat betekent dat nieuwe modellen direct zichtbaar zijn wanneer je de link hieronder gebruikt.