Verlies van stroom bij thuis je EV laden: zo zit het
Hoe langzamer je laadt, hoe meer laadverlies er optreedt
Thuisladen is de beste en goedkoopste manier om je elektrische auto op te laden. Dat betekent echter niet dat het perfect is. Sterker nog, in veel gevallen gaat er bijzonder veel stroom verloren, tot wel 25% wat een flink percentage is. Dankzij een uitgebreid onderzoek van de ADAC weten we nu precies hoeveel stroom er verloren gaat én kunnen we nogmaals onze 11 en 22 kW laadpalen aanraden, omdat bij deze modellen veel minder energie verloren gaat. Hoe dat precies zit, leggen we je graag uit.
Langzaam laden betekent veel meer laadverlies
Dat er stroom verloren gaat bij het laden van de accu van een EV is geen nieuws. Op elke plek waar grote hoeveelheden stroom over een langere afstand verplaatst moeten worden en deze energie ook nog eens omgezet moet worden (in dit geval in de EV zelf), gaat namelijk stroom verloren. Nu de ADAC (de Duitse tegenhanger van de Nederlandse ANWB) een grootschalig onderzoek gedaan heeft, weten we eindelijk hoeveel stroom er precies verloren gaat en de resultaten zijn schrikwekkend.
Wanneer er geladen wordt via een stopcontact op een 2,3 kW aansluiting, gaat er tussen de 12 en 25 procent stroom verloren. Dat is behoorlijk veel en maakt laden via een stopcontact aanzienlijk minder aantrekkelijk, omdat dit in feite betekent dat een volle accu via een stopcontact zo’n 18% duurder uitvalt.
Wordt er echter geladen op 11 kW (met een laadpaal op 3 fasen met 16 ampère), dan valt het verlies terug naar 6 tot 10 procent. Dat betekent dat er gemiddeld 10% minder verloren gaat wanneer je laadt met een 11 kW lader. Een 22 kW laadpaal is niet getest bij het onderzoek, maar aangezien het vooral de duur van de laadsessie betreft, zal het stroomverlies bij deze laadpalen nog lager uitvallen omdat de accu veel sneller volgeladen is.
Hoeveel stroom gaat er verloren bij sneller laden met moderne laadpalen?
Is het dan allemaal kommer en kwel en moet laadverlies maar gewoon geaccepteerd worden? Nee, want het blijkt dat een moderne laadpaal met een moderne aansluiting (dus moderne bekabeling tussen de 11 of 22 kW laadpaal en de meterkast) een verwaarloosbaar verlies oplevert van ongeveer één procent. Concreet betekent dit dat het investeren in een moderne laadpaal én installatie door een professional zichzelf dus over een (langere) periode terug zal betalen. Laad je veel en heb je een flink accupakket, dan is deze periode uiteraard korter dan wanneer je zelden thuis laadt. Houd hierbij echter vooral rekening met de toekomst, want de moderne elektrische auto’s hebben een veel groter accupakket en worden steeds meer bij huis geladen.
Wat betekent dit voor zakelijke gebruikers?
Voor zakelijke gebruikers betekent dit dat de keuze veel makkelijker wordt. Zakelijke laadpalen worden altijd veel gebruikt en juist hier kan flink op de kosten bespaard worden door te kiezen voor een moderne laadpaal met een moderne aansluiting. Zeker met de mogelijkheden die geboden worden op het gebied van belastingaftrek en investeringsmogelijkheden voor zakelijke gebruikers zijn de 22 kW laadpalen hierdoor de voor de hand liggende keuze.
Andere factoren die een belangrijke rol spelen bij laadverlies
Laden op een hogere laadsnelheid is dus beter dan laden op een lagere snelheid, omdat een lagere laadsnelheid betekent dat er meer laadverlies optreedt. Er zijn echter nog meer factoren die een rol spelen op het gebied van de hoeveelheid energie die verloren gaat tijdens het laden. Vooral het thuisnetwerk heeft hiermee te maken, want oude (dus niet eens zozeer beschadigde) bekabeling kan gemakkelijk nog eens 5% laadverlies betekenen. Het is overigens per definitie verstandig om dit aan te passen wanneer je veel grootverbruikers op de groep hebt, omdat er niet alleen bij het thuisladen stroom verloren gaat.
Het model EV dat je rijdt, heeft uiteraard ook gevolgen voor de laadsnelheid en het stroomverlies tijdens het laden, maar hier kun je vrij weinig verandering in aanbrengen zonder direct je elektrische auto in te ruilen. Waar je wel naar kunt kijken, is je laadkabel. Deze minstens het laadvermogen van de laadpaal en/of EV hebben, omdat de laadsnelheid anders begrensd wordt door de kabel (en een lagere laadsnelheid betekent dus meer laadverlies). Ook wil je niet een onnodig lange laadkabel hebben, want hoe langer de kabels zijn, hoe meer energie er verloren gaat (en dat geldt niet alleen voor het laden van je EV).
De ideale situatie om je elektrische auto thuis te kunnen laden
Met het oog op de laadsnelheid en zo min mogelijk laadverlies tijdens het laden, is de beste situatie om thuis te laden een situatie met een laadpaal die minstens op 11 kW kan laden, een zo kort mogelijke laadkabel die minstens 11 kW aankan en een thuisnetwerk dat de laadpaal en laadkabel volledig kan voeden, wat betekent dat de laadpaal op een lege groep aangesloten is. Om het nóg beter te maken, is het belangrijk dat de bekabeling vanaf de meter tot en met de laadpaal modern en onbeschadigd is.
Deze laadpalen raden we aan voor nu én voor de toekomst
Thuis je elektrische auto laden via een stopcontact is dus geen aantrekkelijke keuze. Niet alleen is dit bijzonder langzaam, er gaan ook nog eens grote hoeveelheden stroom verloren. De beste laadpalen zijn de laadpalen die kunnen laden op 11 of 22 kW, wat betekent dat er een 3-fasenaansluiting nodig is om de beste laadpaal van nu en de toekomst te kunnen laten plaatsen. De 22 kW laadpaal is de beste optie met het oog op de duur van de laadsessie, maar aangezien dit verzwaring van de netaansluiting betekent (er is een 3x32A nodig om tot 22 kW te kunnen komen immers), kan de 11 kW laadpaal de beste optie zijn wanneer je niet direct veel extra kosten wilt maken.
Bekijk direct de 11 kW laadpalen in ons aanbod, of vergelijk de 22 kW laadpalen eens wanneer je wel een verzwaarde aansluiting hebt of wilt. Kom je er niet uit? Stuur ons een bericht en we kijken graag persoonlijk met je mee.