De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95! | Bestel nu ook een muurhouder bij je thuislader!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95! | Bestel nu ook een muurhouder bij je thuislader!

Welke auto’s kunnen bidirectioneel laden?

Wanneer het over de elektrische auto van nu en de toekomst gaat, gaat het steeds vaker ook over bidirectioneel laden. Een feature die nu al beschikbaar is bij een klein aantal elektrische auto’s, maar waar veel meer aandacht voor zal komen de aankomende tijd omdat het een bijzonder praktisch hulpmiddel is bij de uitdagingen van de moderne tijd. Welke elektrische auto’s kunnen op het moment van schrijven al bidirectioneel laden en wat kunnen we verwachten van de nabije én verre toekomst?

Wat is bidirectioneel laden en waarom is het zo relevant?

Bij bidirectioneel laden wordt de accu van de elektrische auto in twee richtingen gebruikt. Waar een gebruikelijke accu alleen geladen kan worden en de energie omzet naar kilometers en stroom voor de auto, kan een auto die klaar is voor bidirectioneel laden ook stroom naar de laadpaal sturen. Deze voedt vervolgens het netwerk, door de stroom naar de slimme meter in huis te sturen.

Hoewel dit heel logisch en simpel klinkt, is dat het niet. Er zijn tal van protocollen en aanpassingen nodig om dit mogelijk te maken. Vooral de veiligheid en onderlinge communicatie tussen de laadpaal, de auto en de slimme meter moeten hiervoor aangepast worden. Een andere drempel die erg merkbaar is, is de hoge prijs van de technologie. Een laadpaal voor bidirectioneel laden is namelijk véél duurder (minstens tweemaal zo duur) als een ‘normale’ laadpaal. Ook zijn de auto’s die bidirectioneel kunnen laden niet de goedkoopste modellen en moet het netwerk er ook nog eens geschikt voor zijn.

Tegelijkertijd is bidirectioneel laden relevanter dan ooit. Allereerst vanwege de netcongestie (een Scrabble-woord voor het dichtslibben van het stroomnetwerk). Wanneer veel huishouden stroom op kunnen slaan op het moment dat er weinig vraag is naar stroom en dit vervolgens kunnen gebruiken (of herverdelen) op het moment dat er veel vraag en weinig aanbod is, kan het net ontlast worden dankzij bidirectioneel laden.

Uiteraard zijn er ook grote voordelen op kleinere schaal. Bij stroomuitval heb je bijvoorbeeld meer dan een week stroom op voorraad en maak je gebruik van variabele stroomprijzen, dan kun je hamsteren wanneer de prijs laag is en vervolgens die goedkope stroom gebruiken op het moment dat je het nodig hebt (want dat is vaak het moment waarop stroom het duurst is).

Dit zijn de modellen die bidirectioneel kunnen laden

Er zijn momenteel nog niet bijzonder veel modellen die bidirectioneel kunnen laden. Op het moment van schrijven kunnen de volgende modellen het al wel:

  • De Nissan Leaf (een van de pioniers)
  • De Mitsubishi Outlander PHEV
  • De Polestar 3
  • De Kia Soul
  • De nieuwe Volvo EX90
  • De Nissan e-NV200

Er zijn ook modellen die bidirectioneel laden gedeeltelijk ondersteunen (met een kleine aanpassing kan dit mogelijk gemaakt worden). Het gaat onder andere om de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6, en ook de Renault ZOE. Zij staan echter niet in de lijst hierboven, omdat volledig bidirectioneel laden niet mogelijk is met de basisuitvoering van deze modellen. Andere auto’s die wel voorbereid zijn, maar waarbij bidirectioneel laden nog niet volledig mogelijk is, zijn de Polestar 3, de BYD Atto 3, Honda-e, Lucid Air en de MG 5.

In de toekomst veel meer modellen, maar dat gaat nog even duren

Vraag verschillende experten op het gebied van elektrisch rijden wanneer bidirectioneel laden op grote schaal ingezet zal worden en je zal geen twee gelijke antwoorden krijgen. Wat we weten, is dat er een aantal (flinke) drempels zijn voordat de technologie op grote schaal ingezet kan worden. We hebben een aantal van de belangrijkste factoren op een rijtje gezet:

  • Gebrek aan prangende noodzaak. We hebben nóg niet zoveel last van netcongestie, dus staat de consument niet reikhalzend uit te kijken naar deze technologie.
  • Hoge kosten voor de technologie. Bidirectioneel laden mogelijk maken is duur en nog lang niet alle kosten zijn terugverdiend, wat betekent dat de prijs van de bidirectionele laadpalen én de technologie in de auto voorlopig prijzig zal blijven.
  • Duidelijkheid op het gebied van regelgeving. Aangezien bidirectioneel laden gevolgen heeft voor de veiligheid, is het afwachten wat de richtlijnen en regels zullen worden. Vandaar dat veel bedrijven en ontwikkelaars nog geen haast maken met grootschaligere implementatie.

Thuisbatterij versus een elektrische auto die bidirectioneel kan laden

De terechte vraag is dan nu ook wat de beste optie is wanneer je op zoek bent naar een manier om grote hoeveelheden stroom op te slaan, bijvoorbeeld op de momenten waarop stroom zeer goedkoop is of wanneer je zonnepanelen veel energie opleveren. De thuisbatterij lijkt op dit moment een van de beste opties, zeker omdat bidirectioneel laden nog meer tijd nodig heeft om op grotere schaal ingezet te kunnen worden. Aangezien de kans groot is dat je binnen een aantal jaar bidirectioneel kunt laden, is de kans ook zeer aanwezig dat je je thuisbatterij tegen die tijd door kunt verkopen (wanneer je wilt) aangezien niet iedereen binnen een aantal paar jaar een elektrische auto op de oprit zal hebben.

Vergeet daarnaast niet dat bidirectioneel laden en een thuisbatterij prima samen gebruikt kunnen worden, zeker op plekken waar regelmatig meer stroom nodig is of waar verschillende netwerken gevoed kunnen worden.

V2L versus bidirectioneel laden

Als afsluiter willen we het nog kort hebben over V2L, omdat het vaak verkeerd gaat wanneer er gesproken wordt over bidirectioneel laden. ‘Dat is toch al mogelijk, aangezien je je elektrische apparaten met een V2L adapter kunt voeden via je elektrische auto?’ Het is een begrijpelijke verwarring, maar een enkele V2L adapter kan slechts kleine hoeveelheden stroom doorzetten naar een aantal apparaten. De V2L adapter is niet geschikt (en niet bedoeld) om een volledig netwerk te voeden. Daarvoor moet de stroom namelijk naar de (slimme) meter doorgezet worden via een (slimme) laadpaal, en waarbij de verschillende actoren binnen het netwerk met elkaar kunnen communiceren. Je zou kunnen zeggen dat bidirectioneel laden de volgende, logische stap is na de V2L technologie die al wel in veel verschillende elektrische auto’s geïmplementeerd is.

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »