Elektrische auto’s hebben minder vaak problemen dan diesel- en benzineauto’s. Er is minder onderhoud nodig, de auto’s op stroom staan minder vaak langs de kant van de weg en presteren beter in uiteenlopende situaties, mede vanwege de hogere koppel en de ingebouwde veiligheidssystemen, die in oudere benzine- en dieselauto’s niet vanzelfsprekend zijn.
Toch is er één situatie waarin de elektrische auto weldegelijk last heeft van de omstandigheden. In de vrieskou heeft de actieradius namelijk te lijden onder de kou. Vaak wordt erop gewezen dat dit met de verwarming te maken heeft in de auto, maar dat is slechts het halve verhaal. Ook zonder verwarming aan wordt de actieradius namelijk aanzienlijk lager, tot wel 50% in oudere elektrische auto's. Dit heeft te maken met de accu’s. Deze presteren namelijk niet optimaal bij zeer lage temperaturen. Tijd om eens te kijken naar hoe dit precies zit en wat jij zelf kunt doen om de actieradius toch nog schappelijk te houden.
Welke invloed heeft kou op mijn actieradius?
De kou heeft nadelige gevolgen voor de actieradius. Dit is tweeledig. Enerzijds staat de verwarming standaard aan tijdens het rijden in de winter; comfort is namelijk wel zo prettig. De verwarming trekt energie en die komt uit dezelfde accu die bepalend is voor de actieradius. Met andere woorden; je ruilt kilometers in voor warmte, om niet met bevroren handen en tenen op het werk te komen.
Aan de andere kant staat het verhaal van de accu. De moderne accu’s zijn in staat om briljante prestaties te leveren, maar dat geldt vooral bij temperaturen boven 0. Nu is het niet zo dat de accu direct de helft van de kracht verliest wanneer het kwik onder de 10 graden Celsius komt, maar zodra het kouder wordt dan 5 graden, gaat de actieradius omlaag. Vriest het echt fors, dan kun je erop rekenen dat de actieradius met 30% afneemt.
Op het dashboard staat de actieradius van je elektrische auto weergegeven. Rijd je in de vrieskou, dan zie je een lagere actieradius. Let erop dat de omstandigheden al meegenomen zijn in de berekening; de weergegeven actieradius wordt berekend aan de hand van de huidige omstandigheden. Dat betekent dus dat je niet zelf nog eens 30% van de actieradius af moet halen; dat heeft de boordcomputer zelf al gedaan.
Kan ik niet beter benzine of diesel rijden in de winter?
Niet echt. Hoewel de kou negatieve gevolgen heeft voor de actieradius van de elektrische auto, is de EV toch de beste keuze in de winter. Bij benzine- en dieselauto’s gaat het verbruik tijdens de wintermaanden namelijk ook omhoog ten opzichte van het aantal gereden kilometers. Ook is de winterkou schadelijker voor de auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.
De elektrische auto overnacht doorgaans namelijk aan de lader. Dit betekent dat de accu van de EV veel warmer blijft dan de accu onder de motorkap van een diesel of benzine. Daarmee kun je er gerust op rekenen dat de elektrische auto bij een koude start veel minder problemen zal geven. Mede omdat er nooit echt een koude start is wanneer de EV van de lader af komt.
Hoe zorg ik ervoor dat de actieradius ook tijdens extreme kou optimaal blijft?
Er zijn een aantal manieren waarop je zelf de actieradius kunt verhogen tijdens de vrieskou. Zo is het verstandig om de auto voor te verwarmen voordat je gaat rijden. Het verwarmen van het interieur kost namelijk veel energie. Doe je dit terwijl de auto nog aan de lader staat, dan gebruik je geen accu-energie, die daarmee volledig ingezet kan worden voor de actieradius.
Een andere tip is te experimenteren met de temperatuur in de auto. De verwarming vol aanzetten ben je misschien nog gewend uit de tijd van de benzine- of dieselauto, maar is niet iets dat we aan kunnen raden bij de EV. Kleed je iets warmer en zet de verwarming een tikje lager, daarmee gaat de actieradius namelijk aanzienlijk omhoog.
Voorkom een bevroren laadkabel
De laatste tip die we je mee willen geven, is het voorkomen van een bevroren laadkabel. Niet omdat dit de actieradius ten goede komt, maar omdat dit goed is voor de EV, de laadkabel en de laadpaal zelf. De vrieskou kan ervoor zorgen dat de laadkabel vast komt te zitten. Dit kun je voorkomen door de laadkabel (vooral de uiteinden) in te spuiten met siliconenspray. Heb je de plekken waar de kabel zelf (dus niet de stekkers) de paal of auto raakt voorzien van siliconen, dan vriest de kabel niet vast.
Lees je dit te laat en heb je een beschadigde laadkabel omdat de los hebt moeten trekken na vastvriezen? Kijk dan eens bij ons; wij hebben alle laadkabels voor elektrische auto’s. Kun je niet vinden wat je zoekt, dan neem je gewoon contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.
Kan ik de elektrische auto gebruiken in de winter of niet?
Er is geen enkele reden waarom je de elektrische auto niet kunt gebruiken in de winter. Houd rekening met een wat lagere actieradius en probeer de verwarming wat lager te zetten. Een ander punt dat belangrijk is om te noemen, zijn de winterbanden. Winterbanden zelf hebben altijd een negatief gevolg voor de actieradius, maar ze zijn van groot belang. De elektrische auto is aanzienlijk zwaarder dan de auto met verbrandingsmotor; bij gladheid merk je dit direct. Zorg er daarom altijd voor dat je goede winterbanden onder de EV hebt liggen tijdens het rijden in de winter én controleer met regelmaat de profieldiepte zodat je zeker weet dat je gewoon veilig kunt blijven rijden.