Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ook een muurhouder bij je thuislader!

  • Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!

  • Gratis verzending boven de €149.95 in NL

  • De webshop voor alles met een accu!

Stimulering van verduurzaming van het wagenpark vanuit het regeerakkoord

Stimulering van verduurzaming van het wagenpark vanuit het regeerakkoord

|

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet staan de grote lijnen die de regering tijdens de regeerperiode uit wil gaan voeren. De NCS, BBB, PVV en VVD hebben grote plannen, die vooral draaien om een balans tussen duurzaamheid en betaalbaarheid. Veel van de punten in het nieuwe regeerakkoord hebben directe of indirecte gevolgen voor mensen die elektrisch (willen gaan) rijden. Daarom hebben we hieronder een aantal belangrijke punten verzameld die te maken hebben met de verduurzaming van het wagenpark en wat de regering van plan is.

Einde van de subsidies vanaf 2025 voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s

Er is geruime tijd subsidie geweest voor de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. Deze subsidie was bedoeld om de overstap naar een elektrische auto zowel makkelijker als aantrekkelijker te maken, maar het nieuwe kabinet heeft besloten dat dit potje nu echt leeg is. Vanaf 2025 zijn er dus geen subsidies meer voor mensen die een elektrische auto aan willen schaffen, want al deze regels gaan regelrecht de prullenbak in.

Hiermee wordt de aanschafprijs van een elektrische auto vanaf 2025 aanzienlijk hoger, tenzij de dealers en autofabrikanten besluiten om de overstap zelf aantrekkelijker te maken voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe auto.

Nog wel altijd fiscale voordelen voor EV-rijders

Toch wil het kabinet dat het elektrisch rijden aangemoedigd blijft worden, en daarom is besloten om de fiscale voordelen te behouden. De gewichtscorrectie, een belangrijk punt in de agenda van de EV-rijder, blijft bestaan. Dat betekent dat de vaak veel zwaardere elektrische auto een correctie krijgt vanwege de (volledige) elektrische aandrijving en daardoor in verhouding minder wegenbelasting hoeft te betalen. Wanneer dit niet het geval geweest was, was de wegenbelasting van nagenoeg elke EV hoger geworden dan die van de auto’s met verbrandingsmotor terwijl de EV juist de voorkeur zou moeten verdienen met het oog op CO2-reductie.

Maar hoe zit het nou met de bijtelling en de mogelijkheden om fiscale voordelen te gebruiken als zakelijke autorijder? Daarover is niets gespecificeerd in het regeerakkoord. Wij gaan ervan uit dat de bijtelling vanaf 2025 af wordt gebouwd naar het tarief (21%) dat nu voor auto’s met verbrandingsmotor gerekend wordt. In eerdere plannen stond dat dit vanaf 2025 in twee jaar gedaan zou worden.

Elektrische rijder moet eerlijk bijdragen om de toekomst mogelijk te maken

Het regeerakkoord is een balans tussen duurzaamheid en betaalbaarheid, iets wat in de lijn lag met de verwachtingen. De vele voordelen en subsidies voor de elektrische auto moesten immers ergens vandaan komen en nu is het tijd dat de balans hersteld wordt. Het idee is dat de elektrische rijder eerlijk bij moet dragen om duurzaamheid in de toekomst ook mogelijk te maken. Heel vreemd is dat idee niet, aangezien de gemiddelde elektrische auto zo’n 400 tot 1000 kilogram zwaarder is dan de gemiddelde benzine- of dieselauto. Tel daar de hogere koppel van elektrische auto’s bij op en het is duidelijk dat zij een grotere belasting voor het asfalt vormen.

Tegelijkertijd voert duurzaamheid nog altijd de boventoon. De schonere elektrische auto blijft een van de grootste doelstellingen van de overheid, wat ook direct de reden is achter de belastingvoordelen. Ook dit is niet verrassend, want de volgende regering gaat (als deze vier jaar blijft zitten) het grootste gedeelte van de transitiefase naar 2030 moeten overbruggen.

Wat wel belangrijk is, is om hieraan toe te voegen dat het hier gaat om de hoofdlijnen van het regeerakkoord en dat dit nog sterk veranderd kan worden. Voordat een regeerakkoord een wetaanpassing wordt, zijn bijzonder veel stappen nodig en de oppositie heeft al aangegeven niet tevreden te zijn met de plannen.

Vanaf 2030 nog steeds alleen elektrische auto’s bij de dealers

2030 is het jaar waarin alle nieuw-geregistreerde auto’s elektrisch moeten zijn en de verbrandingsmotor niet meer bij de dealers te vinden is. Dat klinkt nog ver weg, maar 2030 is op het moment van schrijven nog minder dan 5,5 jaar van ons verwijderd, wat betekent dat we aanpassingen vanuit de regering niet uitsluiten.

De verduurzaming van het wagenpark staat dus nog altijd op de agenda, maar de voordelen worden langzaam maar zeker afgebouwd door het kabinet omdat de betaalbaarheid er nu voor moet gaan zorgen dat de verduurzaming ook vanuit de overheid mogelijk blijft. De verwachting is dat dit eerst zal zorgen voor een snelle toename van de verduurzaming van het wagenpark tot 2025, om daarna (waarschijnlijk kortstondig) geremd te worden.

Die kortstondige rem heeft ook te maken met het regeerakkoord. Het kabinet kijkt namelijk naar de mogelijkheden om de zero-emissiezones uit te stellen. Gemeentes krijgen naar alle waarschijnlijkheid meer tijd om deze zones op te stellen, wat betekent dat kleinere bedrijven meer tijd hebben om over te schakelen naar een uitstootvrije auto. Deze bedrijven kunnen dankzij het uitstel nog (tijdelijk) met een benzine- of dieselauto naar hun klanten of pand toe en krijgen wat meer tijd om de elektrische auto aan te schaffen (zij het nu dus zonder subsidie).  

Wat betekent dit voor de huidige automarkt?

Het schrappen van de subsidie heeft namelijk een directe negatieve invloed op de elektrische automarkt in Nederland. Vooral voor de gebruikte (tweedehandse) elektrische auto’s, omdat de subsidies hier procentueel veel zwaarder wogen dan de subsidies op de nieuwe elektrische auto’s. Tegelijkertijd verwachten we een flinke toename in het aanbod van gebruikte elektrische auto’s, omdat veel leasecontracten aflopen in de komende maanden en veel mensen nog voor 2025 over zullen stappen naar een nieuwe elektrische auto (voordat de subsidie verdwijnt).

De verwachting is echter ook dat dealers en autofabrikanten in zullen spelen op de ontwikkelingen en na zullen gaan denken over de mogelijkheden om acties en aanbiedingen neer te zetten om de elektrische auto interessanter te maken voor de mensen die op zoek zijn naar een auto.

Voor de komende maanden wordt een sterke stijging verwacht in het aantal elektrische auto’s dat bij de dealers weg zal rijden. Voorlopig zijn er namelijk nog geen subsidies en voordelen geschrapt, want dit zal pas gebeuren in 2025. Dat betekent dat dit een uitstekend moment is om eens te kijken naar een tweedehandse of nieuwe elektrische auto om zo nog te kunnen profiteren. Ook is het verstandig om tijdig te kijken naar een laadpaal en laadkabels om thuis te kunnen laden. Wanneer veel mensen ineens overgaan op elektrisch rijden, betekent dit dat het langer kan duren om een elektrotechnicus te vinden voor het installeren van de laadpaal. Ben je er echter op tijd bij, dan is de kans groot dat je deze problemen kunt vermijden en weet je ook zeker dat er geen leverproblemen ontstaan die roet in het eten kunnen gooien.

Wil je dat één van onze specialisten eens met je meekijkt of heb je vragen over een van onze laadpalen of andere laadoplossingen? Neem dan vooral contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.