De mogelijkheden rond het laden van de elektrische auto nemen in razendsnel tempo toe. Dat is echter niet het enige. Er zijn steeds meer berichten over hoe je met je EV straks ook een netwerk van spanning kunt voorzien en hoe je elektrische auto ervoor kan zorgen dat je tijdens een kampeervakantie verlichting hebt, zelfs wanneer je ergens midden in de wildernis zit.
Aangezien de termen vaak door elkaar gebruikt worden en hierdoor veel onduidelijkheid ontstaat, hebben we op deze pagina Vehicle to Load en Vehicle to Grid eens tegenover elkaar gezet, inclusief de grootste verschillen zodat je precies weet hoe het zit.
Wat is Vehicle to Load (V2L) precies?
Vehicle to Load wordt vaak afgekort tot V2L en staat voor de technologie waarmee je elektrische apparaten kunt laten voeden door de accu van je elektrische auto. Hiervoor heb je wel een V2L adapter nodig die je in het laadcontact van de auto prikt. Vervolgens kun je hier een verlengsnoer, verstekdoos of een stekker insteken van een apparaat dat je wilt laten werken op de accu van je EV.
Bij V2L gaat het dus altijd om apparaten (koffiezetapparaten, verlichting, een lader van een mobiele telefoon) die je dankzij de V2L adapter rechtstreeks aansluit op de accu van de elektrische auto. Het is een enkele (of dubbele, aangezien sommige elektrische auto’s een aansluiting erbij hebben in het interieur) waarop apparaten aangesloten kunnen worden op een 3,6 kW-aansluiting.
Wat is het grote verschil met Vehicle to Grid (V2G)?
Bij Vehicle to Grid (afgekort tot V2G) is dat niet het geval. Hier gaat het juist om het leveren van stroom voor een compleet netwerk, vaak rechtstreeks naar de meterkast die vervolgens de spanning verdeelt over de gebruikers op het netwerk. Hierbij denken we uiteraard niet aan 3,6 kW, omdat dit vermogen (veel) te laag is om een compleet netwerk van stroom te voorzien, tenzij er gewerkt wordt met tussentijdse opslag. Voor V2G is véél meer technologie nodig, omdat de elektrische auto via de laadpaal het netwerk moet voeden, waarbij het gaat om een veel hoger vermogen dat geleverd en verdeeld moet worden en dit kan niet via een simpele aansluiting op het contactpunt.
V2G is dan ook nog niet mogelijk op grote schaal. Bidirectioneel laden, waar V2G onder valt, vereist simpelweg nog een heel aantal aanpassingen, waaronder op het gebied van laadpalen en meterkasten. Er zijn overigens al wel slimme laadpalen ontwikkeld die deze technologie ondersteunen, maar de mogelijkheid om dit echt groot uit te rollen is er nog niet. Hier wordt overigens wel hard aan gewerkt, omdat de voordelen van deze technologie wel duidelijk zijn.
V2L is wél iets dat al langer mogelijk is. Er zijn tal van elektrische auto’s die geschikt zijn om te functioneren als rijdende powerbank. Het enige dat je nodig hebt, is een geschikt model en een V2L adapter om de apparaten, verlengsnoeren en verstekdozen aan te kunnen sluiten op je auto.
Waarom worden de termen zo vaak door elkaar gehaald?
In beide gevallen gaat het om de elektrische auto die stroom levert aan externe apparaten of netwerken. Aangezien het hier zowel om nieuwe als Engelstalige termen gaat, ontstaat er gemakkelijk verwarring en worden termen vaak door elkaar gebruikt of verhaspelt. Dit heeft niet alleen betrekking op deze termen, maar op veel meer zaken die te maken hebben met elektrisch rijden én het laden van de elektrische auto met laadpalen en laadkabels.
Wat is de toekomst van laden via je elektrische auto?
Vehicle to Load is op dit moment al mogelijk en zorgt ervoor dat veel eigenaren van elektrische auto’s het zowel thuis als op vakantie makkelijker hebben dankzij de technologie. Vehicle to Grid (of Vehicle to Everything, V2X en ook Vehicle to Home, V2H) is echter waar de toekomst van de elektrische auto ligt. Zoals bekend is, staat de energietransitie voor grote struikelblokken, waarbij vooral de opslag van duurzame energie een probleem is. Wanneer de elektrische auto met het flinke accupakket gebruikt kan worden als een (extra) thuisbatterij, dan wordt dit aanzienlijk makkelijker en kunnen mensen met zonnepanelen nog meer rendement halen uit de verduurzamingen.
Tot die tijd hebben we het te doen met de V2L technologie en hebben we dankzij de V2L adapters overal stroom waar we de elektrische auto neer kunnen zetten. Uiteraard kun je de adapters voor V2L voor jouw elektrische auto gewoon online bestellen bij ons. In ons assortiment vind je alles wat je nodig hebt om de elektrische auto optimaal te kunnen laden én zelfs om deze in te zetten als een heuse powerbank.